Mateřství stojí na kojení

07.09.2014 21:28

Léto se nám pomalu chýlí ke konci a já jsem mnoho letních chvil opět strávila, nejčastěji na cyklovýletech, s mojí kamarádkou a její více než tříletou holčičkou, kterou kamarádka stále kojí. Mnohokrát jsme šlapaly a najednou začala být holčička nespokojená – velmi nespokojená a plakala. Tak jsme prostě zastavily na nějakém poetickém místě a tam kamarádka začala holčičku kojit. Jen párkrát si cucla a už měla úsměv na tváři a všechny bolesti byly pryč. Kamarádka říká: „Vidíš? Jakoby si cucla nějakého yonťáku!“ A já jsem jí připomněla jak je vlastně kojení skvělá věc. Co bychom tady s malou holčičkou mnoho kilometrů od domova mnohdy v dešti dělaly, kdyby se nám tu úplně rozplakala a na cyklosedačku bychom ji už nedostaly?

Potom jsme jely dál, při jízdě klábosily a kamarádka mi říká: „Dcerka se poslední tři noci neodpojila od prsu – předevčírem jsme prokojily celou noc. Už totiž začala chodit do školky a už ve středu měla u nosu zelenou nudli, tak jsem se zhrozila, že máme po školce, no a pak  jsme jednu noc celou prokojily a ona vlastně ráno vstala úplně fit a to se mi v noci zdálo, že má snad i teplotu!“

Jak moc bych si přála, aby všechny děti mohly být kojeny nejméně do školky!

A jako smutnou tečku vám sdělím, jak jsme s kamarádkou řešily to, že všude tají, že „tak velkou holku ještě kojí“. Jak se hrozí, že by se to prozradilo ve školce nebo že by to musela přiznat kamarádům a sousedům! A jak je geniální, že holčička má pro kojení a prsy svůj vlastní název a proto okolí nerozumí tomu, že holčička se chce kojit, tudíž se maminka nemusí dostávat do rozpaků tak často.

Co se stalo, že jsme si ženy nechaly odebrat naši zázračnou moc, kterou své děti kdykoliv a kdekoliv můžeme utišit, uspat, uklidnit a uzdravit? Ta zázračná moc kojení pomáhá i nám ženám, abychom měly zdravé nejen prsy, ale celý náš ženský život!

Proč si necháváme vnutit názory lidí, kteří tvrdí, že kojení je pro starší děti nevhodné nebo že naše mléko pro naše děti není dobré a nutí nám mléko umělé!

Je mi to moc líto, že zde musím naspat, že mateřství stojí na kojení – líto protože vím, jak málo žen dostane ty správné informace a bezbřehou podporu a jak to bolí, když se přes veškeré úsilí a snahu kojení nakonec nepodaří. Proto maminky hledejte správné informace a podporu a nespokojte se s jen tak nějakou odpovědí na vaše otázky. Povědomí naší společnosti o přínosech a významu kojení je zatím pramalé. Uvidíme, jak na tom budu jednou naše děti a děti jejich dětí!   

Krásný, hravý a barevný podzim přeje Pavlína